copycat

Een copycat is geen Engels kattenras, maar een begrip uit de marketing. Het is het meeliften op het succes van een A-merk, door het te imiteren. Anders gezegd: Beter goed gejat dan slecht bedacht. De kampioen van de copycats is supermarktketen Lidl. Als de Snelle Jelle ontbijtkoek een succes blijkt, dan komt Lidl met Vlugge Japie. Van Autodrop maken ze Brommerdrop en het bier noemen ze Kordaat, omdat Grolsch met succes Kornuit op de markt heeft gebracht. Dat doen ze knap en subtiel bij de  Duitse supermarkt.  De verpakking van het product is bijna hetzelfde als die van het succesvolle A-merk en de naam lijkt erop, maar de prijs is een stuk lager. Lidl heeft geen A-merken nodig, ze maken ze gewoon na. Slimme jongens, die Duitsers. Onze eigen Nederlandse trots, textieldiscounter Zeeman, verkoopt ook geen A-merken, maar vindt het wel lekker om er af en toe een beetje tegenaan te schurken. Vorig jaar hadden ze hippe sneakers voor €12,99 en het jaar daarvoor haalden ze de pers met een trouwjurk voor €30,00. Succesvolle ludieke acties om positieve aandacht te genereren. Elk jaar pakt Zeeman uit met een bijzonder artikel, dat ze voor een spectaculair lage prijs verkopen. Je moet er snel bij zijn, want op is op. Het wordt voor Zeeman natuurlijk steeds moeilijker om iets origineels te bedenken. De marketingmanager heeft er slapeloze nachten van. Dit jaar moet er een stagiair rondgelopen hebben bij Zeeman. De directiesecretaresse vond dat hij altijd zo lekker rook. Rottlucht, zei de stagiair langs zijn neus weg. Het idee was geboren. Dit jaar wordt het parfum! De marketingmanager surfte naar de website van het populaire Rotterdamse merk en maakte zijn plan.  Hetzelfde flesje met een ander dopje. We schrappen een paar letters uit de naam en bieden het aan tegen een prijs die eigenlijk niet kan. Klaar is kees. Afgelopen zaterdag stond het in de krant: “Volgens de textielketen betaalt de consument bij de bekende parfummerken grotendeels voor de kosten van dure commercials, inzet van beroemdheden en de verkoop via tussenschakels.” Beter goed gejat dan slecht bedacht, dachten de jongens van Rottlucht en voelden zich vereerd. Als je wordt gekopieerd, dan tel je mee.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *