Lidmaatschap

Als ik het reclamespotje van Albert Heijn langs zie komen, krijg ik altijd warme nostalgische gevoelens. Niet omdat de grootgrutter mij nou zo bijzonder aanspreekt, integendeel. Maar daarover straks. Het is de energieke oma van het jonge gezinnetje, gespeeld door Raymode de Kuyper. Zij was van 1996 tot 2006 Roos van de Villa Fabriek. Het was altijd chaos bij Roos en haar mannen, Van Rossum en Van Oorschot. Daarom zaten mijn zoon en ik in die tijd op zondag zo graag op de bank voor de televisie.

Nu is Raymonde dus de moeder van de bedrijfsleidster en hangt de chaos nog steeds aan haar kont. Ik houd ervan. Maar recent hoorde ik haar ineens over het Albert Heijn Premium abonnement en dat je daar dan zo lekker veel voordeel mee kunt krijgen. Wat zullen we nu krijgen! Moet ik lid worden van een supermarkt om voordeel te krijgen? Het irriteert mij al jaren mateloos dat ik een bonuspas moet scannen voordat de beloofde korting op het bonnetje te zien is. “Ga er dan niet heen”, hoor ik u zeggen. U heeft gelijk, maar Appie zit zo lekker dichtbij en ze hebben precies de spullen die wij nodig hebben. En dus ben ik gezwicht voor de terreur van de grootgrutter. Ik heb één winkelpas in mijn portemonnee en dat is de anonieme bonuskaart van Appie. De marketingjongens en -meisjes van Albert Heijn verzamelen via de bonuskaart heel veel gegevens van hun klanten. Daar hebben ze vooral zelf veel voordeel van. Maar het is blijkbaar nog niet genoeg. Ze willen meer. En daarom moeten we nu allemaal lid worden van hun winkel. Twaalf euro per jaar kost het lidmaatschap en dan krijg je altijd 10% korting op het hele bio assortiment en kun je twee keer zo snel sparen. Wat is dat voor waanzin! Ik ben lid van de ANWB en van de postcodeloterij en verder nergens van. Deze keer blijf ik sterk. Ik word geen lid. Dan maar geen korting op het bio assortiment. En sparen deed ik toch al niet bij de supermarkt. Dat doe ik al jaren bij de RABObank.