“De planning was te ambitieus. Om de eerste treinen eind 2020 te laten rijden had alles volgens het boekje moeten verlopen. Dat lukt eigenlijk nooit.” Dit zijn de laatste zinnen van een twee pagina’s groot artikel over de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de mooie luxe trein die sinds kort op het Nederlands spoor rijdt. Als je al van te voren weet dat je de planning niet kan halen, plan het dan niet zo, denk ik dan. Ik heb al een paar keer het genoegen mogen smaken om in die mooie nieuwe luxe trein te zitten. Hij rijdt op het traject van de hoge snelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. De NS reisplanner zegt dat die reis 40 minuten duurt. Dat betekent dat ik 6 minuten heb om over te stappen. Maar die overstap haal ik dus nooit, omdat er een paar viaducten niet in orde blijken te zijn, waardoor de trein er in een slakkengangetje overheen moet. Dan snapt iedereen dat je nooit in 40 minuten van Amsterdam naar Rotterdam kan rijden. Zet het dan ook niet in je planning! In Amsterdam hebben ze van Noord naar Zuid een metrolijntje aangelegd. Die metro had in 2011 moeten rijden. In 2018 heeft burgemeester de lijn officieel geopend. Als je een tunnel wilt boren onder een oude zompige binnenstad, dan gaat dat problemen opleveren. Dat weet je van te voren. Houd daar dan rekening mee in je planning! Maar ook in Rotterdam kunnen ze er wat van hoor. In 2019 ging museum Boijmans van Beuningen dicht voor een grote verbouwing, die zes jaar zou gaan duren. Inmiddels is duidelijk dat het museum zeker niet voor 2030 open gaat. Waarom is Rotterdammer Wim Pijbes niet even om een adviesje gevraagd. Hij is ervaringsdeskundige, want directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam toen dat een opknapbeurt kreeg. De planning was om het karwei in vierenhalf jaar te fiksen. Het werden tien lange jaren. De planning was te ambitieus. Dat is altijd de conclusie achteraf van de bestuurders. Zou het een idee zijn om elke raad van bestuur aan te vullen met een leraar geschiedenis?